Létání se stalo smyslem mého života

Plzeň - Od dětství ho přitahují. Nejdřív slepoval malé modely, před třemi roky začal létat v bez-motorových větroních. V sobotu se stal v italském Rieti v této disciplíně vicemistrem světa. Mezi 54 startujícími piloty ze šestnácti států byl Miloslav Cink z Rokycan v kategorii juniorů nejmladší.

„Kdyby náš svaz měl peníze na kvalitnější realizační tým, měl bych určitě šanci i na víc,“ říká sebevědomě. Šampionát se pořádá každé dva roky. Přespříští rok by chtěl dvacetiletý pilot, který trénuje na plzeňském letišti v Letkově, pomýšlet na zlato. „Budu mít víc nalétaných hodin, a jestli se vylepší ekonomické zázemí, stát se může všechno,“ nastínil své plány do budoucna.

Sám říká, že létání se stalo smyslem jeho života a zabírá mu veškeré volné chvíle. „Na nic jiného nemám čas. Šidím kvůli tomu i školu,“ přiznává student strojní fakulty Západočeské univerzity v Plzni.

„Jsem v prvním ročníku na strojárně a chybí mi tři zkoušky,“ uvádí Cink, který kdyby věděl, že ho létání uživí, tak by nedělal nic jiného. Na drahé hobby si vydělává brigádami na letišti.

V červnu, kdy měly jeho studijní aktivity vrcholit, bylo bohužel mistrovství republiky. Před ním sou-středění, tréninky, a škola tak musela jít stranou. Mladý letec se snaží být každou volnou hodinu ve vzduchu. Po třech letech od chvíle, kdy s větroněm vzlétl poprvé, už jich takhle strávil více než pět set. S větroněm překonal hranici 500 kilometrů.

Francouz Killian Walbrou, který v Itálii skončil před ním a stal se mistrem světa, má nalétáno 1200 hodin. „On je starší, takže to stihl. Lítá o hodně déle než já. Navíc Francouzi mají peníze na to, trénovat v horách,“ vysvětluje Cink a doplňuje, že on za každý rok nalétal skoro dvě stovky hodin, přičemž v našich podmínkách je běžná zhruba polovina tohoto množství.

Létání není určitě ten nejlevnější koníček. Půjčení stroje na letišti v Letkově stojí 300 korun na hodinu. Navíc se musí platit vlečné letadlo.

„Než mě dostane nahoru, vyjde každá minuta na 60 korun,“ nastínil Cink finanční náročnost svého hobby. Peníze si musí vydělávat hlavně na brigádách. „Pomáhám na letišti s čím se dá, teď v létě hlavně stříhám trávu, “ usmívá se mladý aviatik.Regionální mutace| Mladá fronta DNES - plzeňský kraj 15.8.2007