autor: Ing. Miroslav Motl
- Datum: 31.7.1999
- Posádka: Motl Miroslav , Sláma Petr
- Kluzák: L23 s nástavci
- Trať: polygon 508 km
- Rychlost: 68,64 km/hod
- VBT Letkov 10:45 700m
- OBT 1: Toužim 11:33 1600m
- OBT 2: Česká Lípa 13:49 1700m
- OBT 3: Bezvěrov 15:20 1900m
- OBT 4: Dlouhá Lhota 16:38 1500m
- OBT 5: Manětín 17:48 1600m
- KBT: Letkov 18:15 0m
- Meteo: východní situace, začátek termiky 09:50 1500m SOL Letkov, během dne 4/8 CU 2400m, konec termiky 18:50, vítr 080 / 5÷6m/s, STD průměrné stoupání 3÷3,5 m/s, operační výška 1000÷1700m; maximum 5 m/s, výška 2400m
- Průběh letu: STD přeskoková rychlost 130 ÷ 140 km/hod Start 10:32, vypnutí 600m +1m/s, odlet, 5 km 600m +2 do 1000m zesiloval závěr +5m/s 1800 m; 30 km 700m/+3/1700m; 58 km 700m/+5/1600m; řada-delfín/max 1,5m/s na 80km /Podobřany 1600m/+4/1800m; 95 km Zatec 1600m/+5/2100; 120 km Raná 1200/+3/1900; 140km Lovosice dál po kurzu „díra“ bez Cu – odbočit na sever po Labi na Ústí n.L. a Bukovou horu po hraně Cu max.+1,5m, Od Bukové hory kurz 100, Vpř 100÷110 km/h, 5 km JV OBT 2 1000/+4/1800, OBT2 a zpět na Bukovou Horu, po hraně Cu na 230km mezi Lovosicemi a Milešovkou 1000m/+3/1700m, dál Vpř 120÷130 km/h, operační výška 1000÷1700m průměr +3m/s; 285km Podbořany 600m/+5/2300m, Vpř 140 km/h, 310 km Štědrá 1000m/+5/2300m, dál přeskoky 15÷20km, 340km Plasy 1000m/+3/1700m; 370 km Radeč 1200m/+5/2400m; 5km před a za OBT 4 1200m/+2,5/1700m; Radeč 1000m/+2/1400m; 455 km Plasy 1000m/+1/1200m, bez Cu, čekání na termiku – u Nečtin cca 8 km od OBT 5, kurzem 250 naskočily „vaty“ přeskok 110 km/h do 900m/+1,5/1100m/+2,5/1600m; 110km/h na OBT5; za OBT5 na 30km v čisté +3/do1700, dokluz 130÷140km/h; přistání z kurzu.
- Hodnocení: Na trati byla dvě kritická místa – „díra“ u OBT 2 (Č.Lípa) a u OBT 5 (Manětín). V těchto místech byly nástavce jednoznačně přínosem – bez nich by bylo riziko přistání do pole podstatně vyšší. Ve srovnání s „normálním“ Blaníkem s rozpětím16 m, jsou nástavce výhodné cca do rychlosti 120 km/h. Při rychlostech 120÷130 km/h jsou parametry s nástavci srovnatelné, při rychlostech nad 130 km/h nástavce, díky vyššímu čelnímu odporu, írně ztrácejí. Obecně platí, že ve slabších podmínkách a „kritických místech na trati“ jsou nástavce jednoznačně přínosem, ale v ostrém kroužení v silných stoupáních, na rychlostech okolo 80 km/h, je to s nástavci ěkná dřina. V některých okamžicích jsem musel, díky klopnému momentu způsobenému rozdílem rychlosti proudění na vnějším a vnitřním křídle zatačky, dávat téměř plná kontra křidélka. V kombinaci se standardním problémem vyvážení Blaníka v ostrém kroužení ve dvojím obsazení, kdy se musí po celou dobu kroužení poměrně silně dotahovat, byl celý přelet náročný na fyzickou kondici. Po v ostrém kroužení jsem řídíl „obouruč“ s vyvážením „na ocas“ na doraz a charkteristika „letu s krumpáčem“ plně vystihuje moje pocity s citlivostí řízení. No také to není „brus“, ale éro určené pro výcvik a nástavce jsou pouze pokusem vylepšit parametry pro přelety. Přesto jsem rád, že jsem si to vyzkoušel a mohu nástavce pro zkušené, při delších přeletech i fyzicky zdatné, piloty doporučit. V žádném případě se nehodí pro začínající, nebo málo zkušené piloty.